5.5.09

Kritikk av det norske togsystem

Alle suksessfulle politiske tenkere hadde kjedelige navn på bøkene sine. On Liberty, Second Treatise on Government, Wealth of Nations. Jada, her er alt jeg skal skrive om, nå trenger du egentlig ikke lese boka. Men folk leste visst bøkene allikevel, og de nådde ut til folk. Derfor følger jeg nå samme strategi. Jeg har et kjedelig og avslørende navn på denne bloggposten, for jeg er irritert og skal kritisere NSB.

Jeg pendler, som kjent, til Bergen. Med tog, fordi fly er slitsomt og dyrt. Og dumt for miljøet. Men denne gangen, da jeg skulle bestille tog, var det en stor trekant med et utropstegn inni ved siden av alle klokkeslettene. NEI! VI BYGGER PÅ TOGBANEN (til en overraskende forandring)! Vi skal erstatte masse transport og sånt, men det er vanskelig, da, så ikke forvent at det går særlig bra, kunne man lese videre. Okei, greit. Jeg kan godt vente litt. Slikt er man vant til i et land hvor det eneste togselskapet bortsett fra flytoget kan komme så sent de vil og fortsatt få passasjerer. Men hvordan gjør jeg resten? Når går erstatningsbussen? Hvordan funker dette? Jeg visste ikke, så jeg ringte. Første innvending: det er unødvendig å ha ventemusikk på hvis du HELE tiden skal avbryte den med snakking om at alle er opptatt og vennligst vent. Etter en god del minutter med oppklippet musikk og beklagelser i hytt og pine, tok de telefonen. 90% av samtalen gikk ut på at "nei, jeg vet ikke helt, skal vi se, dette var vanskelig, hmm, ja, nå har jeg noe her, nei, vent. Hm, jeg skjønner ikke dette, jeg, altså", og vi avsluttet, fortsatt venner, med at hun skulle sende meg en melding når hun snakket med noen som kunne dette. Så lenge etterpå at jeg var sikker på at hun hadde glemt meg og var godt igang med en annen kunde som om jeg aldri hadde eksistert, fikk jeg en melding om at jeg må busse til Drammen, toge lokalt til Hønefoss, og DERFRA ta toget. Herre, da. Jeg skal ha med meg koffert!

Ja vel, men hva gjør man vel ikke for kjærligheten. Så var det bare å kjøpe billettene, da. Du skal en liten tur til kjæresten din i helgen? Ja, det blir 1060 kr, det. Kvarte månedslønna di, sier du? Vel, vi bryr oss ikke, selv om vi er myemyemye dyrere enn all annen kollektivtransport i hele verden.

Moral: slik går det når en bransje ikke utsettes for konkurranse. NSB kan oppføre seg hvordan de vil, rote så mye de vil, være så dyre de vil, komme så mye for sent de vil og forandre så mange planer de vil. Folk har ikke noe annet valg, i hvert fall ikke fattige, lapp-løse folk som meg, og de hover inn penger. Ufortjente penger. FY!

10 kommentarer:

  1. Og du tror ærlig talt at konkurranse ville gjort det bedre? Vi har i dag fire (4) selskaper som driver persontrafikk på norske linjer. Disse er NSB AS, Gjøvikbanen AS, Flytoget AS og Nabotågetellerannethvadetnåheterdettogetsomgårtilsverige AS. Faktum er at vi i dag nesten har fri konkurranse på norsk jernbane! Problemet er at infrastrukturen er så jævlig og passasjerene så kresne, at ingen andre våger å selge togtjenester.

    Vi har i dag også fri konkurranse på godstrafikk. Tusen forskjellige småselskaper frakter gods på våre 3887 km jernbane. Hvert år er det et helvete når Jernbaneverket skal få disse selskapene innkalt for å sette årets rutetider. Da skal nemlig alle de konkurrerende selskapene bli enige om hvem som skal få best tilrettelagt rutetider. Så lenge staten eier selve banenettet, og politikerne ikke har bevilget en krone til noe annet enn utskifting av det som har rustet bort siden 1970, blir ikke forholdene noe bedre av økt konkurranse på persontrafikk.

    Jeg vil faktisk gå så langt som å skylde på DEG, Bea, for at du ikke ble født noen tiår tidligere, og bevilget penger til de "usynlige" vedlikeholdsprosjektene gjennom 80- og 90-tallet. Ikke et eneste parti på Stortinget har brydd seg om dette i det hele tatt. Hadde politikerne vært noe annet enn populister, kunne vi kanskje hatt et akseptabelt banenett som vi kunne stolt på i dag. Men det har vi ikke.

    Det du kan gjøre, er å gå aktivt inn i politikken, ja, still på Akershus Høyres stortingsvalgsliste til høsten, og bli samferdselsminister i den FrP-støttede sentrum-høyreregjeringen. Sørg for at Navarsetes satsing på jernbane fortsettes, og at vi får et bra banenett for framtiden.

    Men dessverre blir vel ikke det noe av. Dere høyrefolk vil vel neglisjere jernbanen slik dere har gjort siden krigen. Konkurranseutsetting er ikke svaret for en bransje som konstant går i underskudd, og som trenger tilskudd fra Statsbudsjettet for å gå i null. Prisene er en konsekvens av kundegrunnlaget, som er en konsekvens av jernbanens stand. NSB er ikke et selskap som går i pluss, de "leker butikk" når de egentlig er prisgitt overføringene fra staten, som er så små at de må ta høye billettpriser for i det hele tatt å kunne lønne sine ansatte.

    Men jeg er enig i at kundebehandlerne kunne ha visst hva som var på ferde, og ikke sendt deg SMS en halvtime senere. Likevel må du nesten tåle det. Når man ikke har penger, er det ikke kundeservice man prioriterer, det er å opprettholde en noenlunde akseptabelt togtilbud.

    Moral: Ikke driv populistisk politikertull når du faktisk kan gjøre noe med saken - få en debatt i UH internt, så kanskje Høyre innser at man tjener på å gjøre usynlig vedlikehold i lengden. Tenk lenger enn fire år fram i tid!

    SvarSlett
  2. Og: Flytoget er NSBs konkurrent. De krever 200 NOK for en 49-minutters tur til Gardermoen fra Asker. NSB krever 111, og tar samme turen på 58 minutter. Faktisk er NSB billig i forhold til norske konkurrenter, og Flytoget har en mye billigere vedlikeholdsprosedyre:
    1. De har bare én type tog (BM-71)
    2. De har en rett, flat jernbanestrekning med lite slitasje på togene

    Den eneste forskjellen er at NSB subsidieres av staten, Flytoget er et privat selskap, og må gå i pluss "på ordentlig". Så ikke klag på prisene, reduser dem gjennom statlige overføringer. Privatisering og konkurranseutsetting fører bare til at prisene stiger, og tilbudet blir dårligere.

    Hør dette komme fra meg, som absolutt ikke er sosialist! Problemet er folketallet, og det kan ikke konkurranse gjøre noe med.

    Forresten: NSB kan ikke noe for at JBV bygger. Det blir som at Audi skulle hatt skylden for at Statens Vegvesen bygget ny E18, og du ble forsinket.

    SvarSlett
  3. Faen. Skulle jeg skrevet dette i min egen blogg, kanskje?

    Det ble litt langt.

    SvarSlett
  4. Det kommer fra deg, hvis mor jobber i NSB og har gitt deg denne forsvarstalen inn med morsmelken.

    Flytoget er kun konkurrent hvis jeg skal til Gardermoen, og det er virkelig ikke tilfellet her. Hvis jeg skal hvor som helst ellers i Norge har jeg ikke noe valg.

    (Dessuten er det billigere for studenter og ungdom å ta flytoget enn lokaltoget, da en flytogbillett for ungdom koster 100 kroner.)

    Det er ikke NSBs feil at JBV bygger, men det er deres feil at de ikke klarer å innrette seg etter det.

    SvarSlett
  5. Jeg siterer meg selv: "Problemet er at infrastrukturen er så jævlig og passasjerene så kresne, at ingen andre våger å selge togtjenester."

    Økt konkurranse kommer bare dersom noen faktisk mener at det går an å konkurrere. NSB har i dag et så fantastisk bra tilbud, forholdene tatt i betraktning, at ingen andre kan få til det samme uten statsstøtte. Jeg sier ikke at det er bra nok, for det er det ikke, men det er ikke NSBs skyld.

    Indirekte er skylden Jernbaneverkets, men de er bare skyldige i ikke å ha brukt ikke-eksisterende midler på utbygging. Skylden ligger hos samtlige politikere som har sittet på Tinget de siste 40 år, og deres rådgivere.

    Og mor jobber i Jernbaneverket, ikke NSB. De ble skilt i 1996, vet du. Før jobbet hun i SD, og er direkte skyld i et par veier som leder ut i intet. Hvorfor? Fordi sjefene hennes (samferdselsministrene) ba henne om å legge dem der. Det norske folk har i mange år lidd under svake ledere og mangel på helhetlig planlegging både i samferdselssektoren og andre sektorer. Politikerne tenker kun fram til neste stortingsperiode, og da får vi ikke noen effektiv utvikling av norske kollektivsystemer.

    Jeg vet at du ikke skal til Gardermoen, men det var en sammenlikning av tilbudet på den eneste strekningen i Norge som trafikkeres av to selskaper. For folk flest (voksne og barn) er NSB langt billigere, og bare litt dyrere for ungdom og studenter. Det er da heller ikke realistisk å forvente at eventuelle konkurrerende selskaper på andre strekninger skal være mye billigere enn NSB heller..

    Til slutt: Ja, NSB og JBV har kanskje enkelte problemer med avvikshåndtering og enkelte ineffektive deler av noen prosesser, men det er ikke annet å vente når de er sulteforet på både penger og arbeid de siste 40 år. Gi dem et par år på å venne seg til å ha penger, og de vil klare å bruke dem fornuftig. Med mindre FrP/H-regjeringen vi får til høsten ødelegger for dem. Jeg hater populistiske politikere.

    SvarSlett
  6. Kom nettopp over noe: Konkurransetilsynet vurderte i 2005 å pålegge NSB å slutte med "Minipris", fordi det var konkurranseskadelig UNDERPRISING, misbruk av dominerende stillig og ødela for konkurransen mellom buss og tog.

    Heldigvis ble det avslag på anmodningen om å stoppe underprisingen.
    http://www.konkurransetilsynet.no/no/Vedtak-og-uttalelser/Vedtak-og-avgjorelser/Avslag-pa-anmodning-om-a-gi-palegg-om-opphor-av-konkurranseskadelig-underprising/

    SvarSlett
  7. :S
    Dere skriver alt for mye :P
    Jeg har utfordret deg Bea! :O^^

    SvarSlett
  8. Jeg vil si at Bea får seriøs Ass-whopping her ass! xD

    SvarSlett
  9. Jeg blir mektig provosert av det jeg ser her...

    Jernbaneverket mangler vilje og evne til å gjøre noe effektivt med dagens situasjon. Når jeg og lil'bro skulle ta todet daglig fra Lysaker til Asker over en toårsperiode satt det alltid en kar med et skilt og fungerte som trafikklys. Han hadde selvfølgelig alltid to makkere som skulle holde han med selskap. De gjorde INGENTING, INGENTING HØRER DERE!!!! fornuftig i løpet av dagen. Og når vi kom tilbake, så vi alltid fem seks mann ligge i grøfta og sove. Det er slik staten bruker pengene på jernbane. Jeg sier: Få en opprydning! Få kompetanse og personell utenfra! Tyskere til å lede og kinesere og indere til å gjøre jobben! Analyser hvor det er størst behov for vedlikehold! Og neste gang kabelen faller ned mellom Skøyen og Asker så skyter vi lederen! Folket har talt!

    SvarSlett
  10. Dessuten: NSB er et tapsprosjekt uansett...skvis prisene ned ekstra mye og ta det ut av reindriftsrådet og fylkesjoikern i Troms. Nasjonaldraktrådet kan også brenne under min gloriøse administrasjon!

    SvarSlett

Skriv hvem du er, ellers kommer jeg og tar deg.