28.5.09

Etisk dillemma

I alle år har jeg vært en svoren tilhenger av Opera, og hakket ned på alle som har brukt mindre intellektuelle former for nettsurfing. Opera er raskest, var først ute med faner og er sikkert bra på andre måter også. Dessuten er det det pappa, Lars, Aksel og andre som har greie på PC bruker. Allikevel har jeg i senere tid gått over til Firefox. Jeg vet ikke, jeg var bare lei av å måtte åpne Firefox separat hvis jeg skulle logge inn på internett på skolen, redigere noe på bloggen min, etc etc etc. Altså kjører jeg for tiden Firefox full time. Men jeg er fortsatt litt i tvil. Skal jeg gå så langt som å gå inn på kontrollpanelet og endre Firefox til standard nettleser? Skal jeg orke å føre over alle bokmerkene mine fra Opera? Pros and cons, folk! Jeg trenger hjelp. Stem på pollen og kommenter her.

13 kommentarer:

  1. Øh, Firefox, så klart.

    SvarSlett
  2. Firefox er relativt sikrere. (Opera har utrolig mange sikkerhetshull, eneste grunnen til at det blir brukt er at så få bruker det, slik at hackere ikke gidder å finne svakhetene ved Opera)

    SvarSlett
  3. Firefox er ... klumpete.
    Opera er sexy, raskt (hvis du ser bort fra CPU og sånne greier, som det totalt dreper) og egentlig best. Men som Kåre sier, er Firefox sikrere og slikt. Ikke like elitistisk og bra, da. Hvis du velger Firefox er du en klump i den gemene hop. Og det liker vi ikke. Det oser "uproff" av Firefox-brukere.

    SvarSlett
  4. E9 med Lars. Men jeg vil ikke være så jålete at jeg tenker sånn.

    SvarSlett
  5. Hvorfor ikke bruke den beste av dem alle; Safari?

    SvarSlett
  6. Opera is teh shit. Og slutt med FUD-spredningen. Skal du bruke Opera med webportal.login-greia, trykk Enter når den sier "siden kan ikke vises". Da funker det.

    Når det gjelder sikkerhetshull: Secunia er verdenslederen innen kartlegging av sikkerhetshull, og de sier:
    Opera 9.x: 22 hull/22 patchet = ingen åpne
    Firefox 3.x: 14 hull/14 patchet = ingen åpne
    Safari 3.x: 8 hull/7 patchet = 1 åpent
    Chrome 2.x: 0 hull/0 patchet = ingen åpne

    At Opera har hatt flere hull, kan forklares ved at Opera 9.0 ble sluppet 20. juni 2006, mot Firefox 3.0s 17. juni 2008.

    Firefox har da hatt 14 hull/1 år = 14 hull/år.
    Opera har da hatt 22 hull/3 år = 7 hull/år.

    OPERA ER DOBBELT SÅ SIKKER SOM FIREFOX!1!!11!

    Neida, men det er ikke "utrolig mange sikkerhetshull, eneste grunnen til at det blir brukt er at så få bruker det". Selvfølgelig kan det være riktig at Opera er en sveitserost, men det kan man da umulig vite før hullene er funnet?

    Velg den nettleseren du selv synes fungerer best til ditt bruk, Bea. Men vær klar over hva som er valgene dine, og ikke velg ut fra frykt eller hva "Kåre" eller "Aksel" eller en annen vag nettidentitet sier på bloggen din. Du er trygg så lenge du ikke velger Internet Explorer < 8.

    SvarSlett
  7. Er den dessåmegvelikke, så!

    Google Chrome 2.0 ble sluppet 21. mai 2009, derfor har den ikke rukket å bli funnet sikkerhetshullene i enda.

    I tillegg sender Chrome alt du skriver i adressefeltet (selv om du ikke trykker enter) til Google, som lagrer den sammen med alle søkeordene du bruker, hvilke steder du ser på i Google Maps/Earth, hvilke av bildene i Google Images du har trykket på, all e-posten din i Gmail, alle dokumentene du har laget i Google Docs og alle Youtube-videoer du har sett. La oss ikke glemme bilder hos Picasa eller reklame fra Google Adsense. Selvfølgelig er knyttet til din Google-konto, der det lagres til evig tid.

    Jeg holder meg unna Chrome, jeg.

    SvarSlett

Skriv hvem du er, ellers kommer jeg og tar deg.