29.5.08

Wrapped up in books

Jeg elsker biblioteker.  Asker bibliotek er en av de tingene som får meg til å få troen på menneskeheten igjen. Det er så stilfullt, så rent design, så stille der, så mange tilbud. Hver gang jeg er der, får jeg en ekstrem lyst til å droppe ut av skolen, og bruke hver dag på biblioteket, lese aviser, tidsskrifter, bøker, og bli en skikkelig brainiac. Ta med meg en kopp kaffe, fra kaffebrenneriet, vel å merke, og kanskje en brownie eller bolle, og der har du dagen min. Jeg tror jeg hadde trivdes med det. Være hun der med skjerfet (for skjerf er prikken over i-en på imaget) som alltid sitter med nesa i en bok. Hva faen feiler det henne, liksom?

På en annen side hater jeg dem. Bibliotekene, altså. Det er så deprimerende å se kilometervis av hyller med bøker jeg aldri kommer til å få lest. Tusener av bøker jeg aldri kommer til å høre om, engang. Så mye ... ja, kunnskap jeg aldri kommer til å få. Jeg føler meg som Cate Blanchett i Indiana Jones. Bare dummere. Og styggere. Og mindre flink i russisk.

I sommer skal jeg lese masse. Asosialisere meg skikkelig en periode, raide biblioteket, og lese. Det er få ting som er så avslappende. Jeg må bare komme meg til et sted uten internettforbindelse først.

Fem bøker jeg SKAL lese i sommer:
Don Quixote (ferdig)
High Fidelity
L
Gymnaslærer Pedersen og den lange tittelen
Trainspotting

Og det er bare starten på min evinnelige liste. Jeg føler at jeg kunne brukt tiden jeg har brukt på å skrive dette, på å lese i stedet. Ting er lettere sagt enn gjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv hvem du er, ellers kommer jeg og tar deg.