23.11.09

Unnskyld, språkpris, sa du?

Det nasjonale senter for fremmedspråk har i år tildelt Asker videregående skole prisen sin, bestående av 100.000 kroner, siden den på en "inspirerende og nyskapende måte" har "bidratt til å rekruttere elever til programfag innen fremmedspråk". Og tro meg, hermetegnene var der ikke bare fordi jeg siterte. De var der for å skape en svært kunstig stemning over det hele, for er det én ting jeg er misfornøyd med angående min skolegang, er det tilbudet på fremmedspråksopplæring. Fra min skole. Asker videregående skole.

Jeg elsker språk, og det har jeg alltid gjort. Da vi skulle søke oss inn på videregående, fartet representater fra skolene rundt og fortalte med sympatiske smil om hvorfor vi burde velge deres skole. "På Asker satser vi virkelig på språkopplæring", sa de. "Vi tilbyr tysk og fransk og spansk, dette er enhver skoles plikt!" Det hørtes da bra ut, tenkte jeg, og søkte. Nå, to år senere, kjenner jeg overhodet ikke igjen den skolen jeg fikk beskrevet.

Jeg søkte tysk fordypning og spansk i fjor vår. To av de tre fagene det er enhver skoles plikt å undervise i. Da timeplanene ble utdelt i høst, var ingen av fagene der. Hvorfor ikke? Nei, det kunne ikke prioriteres. Skolen hadde ikke råd. Det var andre ting som var viktigere, andre fag som hadde flere søkere. Så nå dasser jeg rundt fra tulletime til tulletime, og planen om å bruke videregående skole til å lære mest mulig språk, slik jeg ble lovet at var mulig, har gått rett vest. Jeg har flere eksempler på andre elevers liknende situasjoner. Og så får skolen en PRIS for SATSING på fremmedspråk. Banning i kirka, er det. Frekkhet på høyeste nivå. Folk klager på at Obama får fredsprisen, men han har da i det minste en viss link til det hele. Jeg vet ikke om noen annen skole med så dårlig språkopplæringstilbud som Asker.

Ja da, jeg skjønner ikke hvilken utfordrende jobb ledelsen egentlig har, alle vil at deres ønsker skal tas hensyn til, vi er jo faktisk 700 elever eller noe, det er tilbud og etterspørsel som gjelder, og det var faktisk ikke flere folk som søkte språkfag, for språk er egentlig bare teit. Og jeg vet alt det der, men det å gi en skole som ikke tilbyr fremmedspråk, en pris for at de er så flinke med fremmedspråk, henger uansett ikke på greip. Og tenk på de stakkarene som ser at Asker har fått prisen, tenker at hei, DET må være en bra skole hvis jeg vil lære meg språk, og ender opp med å sove seg igjennom helt irrelevante samfunnsøkonomitimer i stedet. Det har rett og slett skjedd en stor feil her.

1 kommentar:

  1. Jeg er enig. IT2 er dog et morsomt fag, så jeg er ikke like førrbannja som deg. Men jeg lurer på hvor Fremmedsspråkssenteret har hatt hodet sitt. Dessverre holder de 100 000 kronene bare til en 10% lærerstilling (en stilling koster arbeidsgiver 1M i året totalt lønn + avgift, kontor osv), og følgelig 2 undervisningstimer ukentlig. De som kommer etter oss får dermed dessverre ikke noe bedre tilbud enn oss. De får kanskje møte Frank og Gisela en gang ekstra, da.

    SvarSlett

Skriv hvem du er, ellers kommer jeg og tar deg.